Skip to main content

Blog Thema "Knuffels"

Beste ouders/verzorgers,                                    

Tijdens de komende zes weken staat het thema “Knuffels” centraal. De kinderen leren tijdens dit thema meer over de structuur van materialen en vriendschappen. Hoe voelt de knuffel? Is deze hard of zacht en groot of klein?

Op de groep zijn wij dagelijks bezig met het thema “Knuffels”. We doen verschillende activiteiten die bijdragen aan het thema. Om u ideeën te geven die u thuis met uw kinderen kunt doen, heb ik deze verwerkt in de blog en zal deze nader aan jullie toelichten.

 

Uk en Puk thema “Knuffels”

Activiteiten op de groep 0-2 jaar

De kinderen mogen allemaal een knuffel van thuis meenemen. Op de groep mogen de kinderen hun knuffel laten zien aan de pedagogisch medewerkers en andere kinderen. De knuffel mag zelfs blijven slapen bij SpeelOkee. Daarnaast wordt de structuur van de knuffel benoemd. Is de knuffel groot, klein, hard of zacht?

Activiteiten voor papa’s en mama’s voor kinderen van 0-2 jaar

Persoonlijke ontwikkeling: Een snoezelactiviteit draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van een baby. Daarnaast brengt het de baby vaak tot rust. Om thuis een snoezelactiviteit te creëren kunnen er verschillende materialen gebruikt worden. Denk hierbij aan lege plastic flesjes met materialen en/of water hierin. Daarnaast worden snoezelactiviteiten vaak op een rustige plek uitgevoerd met een muziekje op de achtergrond en eventueel wat gekleurde led lichtjes.

Taalontwikkeling: Liedjes zingen en boekjes lezen sluiten aan bij de taalontwikkeling van het kind. Onderstaand een aantal voorbeelden van boekjes die wij op de groep voorlezen. Hiernaast een voorbeeld van een liedje die wij op de groep zingen.

Liedje

“Mijn knuffel is verdwenen, waar kan hij nu toch zijn? Ik wil met mijn knuffel spelen want soms ben ik nog klein.”

 

Boekjes

  • Wat voel ik?
  • Bobbi is zijn knuffel kwijt
  • Het grote knuffelboek
  • Ik wil mijn knuffel

 

Motorische ontwikkeling:  Door middel van een voelbord wordt er gewerkt aan de sensomotorische ontwikkeling. De baby kan verschillende soorten materialen voelen die de motorische ontwikkeling prikkelen. Een voelbord of voeldoos kunt u zelf thuis maken, vraag gerust de leidsters om tip. Verschillende materialen die u thuis tot uw beschikking heeft kunnen hiervoor worden gebruikt.

 

Activiteiten op de groep 2-4 jaar

De kinderen hebben allemaal een knuffel van thuis meegenomen. Op de groep maken zij een bedje voor de knuffels. Dit kan bijvoorbeeld van oude schoenendozen. Wat ligt er allemaal in een bed? Een knuffel, een kussen en een deken. De kinderen verzamelen materialen voor in het bed van zijn of haar knuffel. Op de groep wordt een knuffelhotel gebouwd.


Activiteiten voor papa’s en mama’s voor kinderen van 2-4 jaar

Taalontwikkeling: Laat uw kind zijn of haar knuffel ‘voorlezen’ uit een prentenboek. Uw kind kan natuurlijk nog niet lezen, maar wel laten zien en vertellen wat er allemaal in het boek te zien is. Als uw kind het verhaal al kent, doordat u het al vaker aan hem of haar hebt voorgelezen, kan hij of zij ook het verhaal erbij vertellen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Door middel van een zakdoek, stiften en stof voor in de binnenkant kunnen de kinderen een eigen knuffel maken. Een knuffel draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind en stimuleert daarbij ook vaak een stukje veiligheid. Wat is er nou leuker dan het maken van een eigen knuffel.

 

Motorische ontwikkeling: Print een beertje uit, pak wat stofjes en watjes en laat uw kind de beer beplakken. Door deze activiteit is uw kind bezig met zijn of haar fijne motoriek. Daarnaast wordt de creativiteit en sensomotorische ontwikkeling gestimuleerd. Door het benoemen van de structuur (hard/zacht) en de kleuren worden ook de rekenprikkels gestimuleerd.

 

Met vriendelijke groet,

Vivian Weij

Pedagogisch coach SpeelOkee