Skip to main content

Blog Thema "Ik ben kunstenaar"

Algemeen

Tijdens de komende zes weken staat het thema “Ik ben kunstenaar” centraal. De kinderen leren tijdens dit thema meer over kleuren, verven en van alles dat bij het thema kunst aansluit zoals welke materialen hiervoor worden gebruikt. Ze maken zelfs hun eigen kunstwerk.

Op de groep zijn wij dagelijks bezig met het thema “Ik ben kunstenaar”. We doen verschillende activiteiten die bijdragen aan het thema. Om u ideeën te geven die u thuis met uw kinderen kunt doen, heb ik deze verwerkt in de blog en zal deze nader toelichten.

 

Uk en Puk thema “Wat heb je aan vandaag”

Activiteiten op de groep 0-2 jaar

De kinderen krijgen een canvas schilderij voor zich gelegd. Daarna trekken de pedagogisch medewerkers de kinderen een mooi geel verfschort aan “Kijk eens, dat is een geel verfschort, eerst je ene arm en daarna je andere arm”. De kinderen worden aan tafel gezet. Op het canvas doek wordt wat verf gedaan. De kinderen mogen met hun handen een eigen kunstwerk maken door de verf te verspreiden!

 

Activiteiten voor papa’s en mama’s voor kinderen van 0-2 jaar

Persoonlijke ontwikkeling: U kunt thuis sensomotorische zakjes maken door middel van hersluitbare zakjes. Hier kunt u verschillende materialen in stoppen. Dit draagt bij aan de sensomotorische ontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. Daarnaast wordt ook de buikligging van de allerkleinsten gestimuleerd.

Taalontwikkeling: Liedjes zingen en boekjes lezen sluiten aan bij de taalontwikkeling van het kind. Onderstaand een aantal voorbeelden van boekjes die wij op de groep voorlezen. Hiernaast een voorbeeld van een liedje die wij op de groep zingen.

Boekjes

  • Nijntje wordt kunstenaar
  • Kleurtjes zoeken met Fien en Milo
  • Meneer leeuw wil kleur
  • Baby’s allereerste kijkboekje

Liedje

Hocus pocus zonder franje rood en geel wordt oranje. Hocus pocus met een zoen blauw en geel wordt groen. Hocus pocus heel wat raars blauw en rood wordt paars”

Motorische ontwikkeling:  Hersluitbare zakjes, verf en een raam is de perfecte combinatie voor een uitdagende activiteit. Uw kind kan met zijn of haar vinger de verf verspreiden. Dit draagt bij aan de fijne motoriek. Deze activiteit kunt u ook aan tafel doen door het zakje op de tafel te leggen. Zorg wel dat het zakje goed vast zit waardoor het op dezelfde plek blijft liggen.

 

Activiteiten op de groep 2-4 jaar

“Zoek de kleuren op het palet”. De peuters verven hun eigen palet. Welke kleuren zitten er allemaal op hun palet? Rood, groen, blauw, oranje en geel misschien? Door het verven met de kwast wordt de fijne motoriek gestimuleerd.

 

Activiteiten voor papa’s en mama’s voor kinderen van 2-4 jaar

Taalontwikkeling: Er zijn verschillende soorten boeken en liedjes die aansluiten bij het thema. Eén van deze boeken is het Kleurenmonster. In dit boek worden verschillende kleuren beschreven met daarbij een emotie. Dit draagt ook bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Op het internet zijn ook verschillende activiteiten te vinden die aansluiten bij dit boek.

Sociaal-emotionele ontwikkeling: Speel samen met uw kind een spelletje waarbij kleuren centraal staan. Denk bijvoorbeeld aan het spelletje; Ik zie ik zie wat jij niet ziet en de kleur is…., Om het wat makkelijker te maken kunt u ook vragen of uw kind een voorwerp aan kan wijzen met een desbetreffende kleur. Door middel van deze spelletjes bent u samen met uw kind actief bezig en worden er verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd.

Motorische ontwikkeling: U kunt uw kind een pastaketting laten maken of geverfde pasta op een bladpapier laten plakken om zo een kunstwerk te maken. De pasta kunt uw kind verven door middel van een kwast of de pasta in een hersluitbaar zakje stoppen met wat verf en dan uw kind het zakje laten schudden.  

Rekenprikkels:  Oefen samen met uw kind vormen en kleuren door middel van een spel. Dit kunt u zelf maken.

 

Met vriendelijke groet,

Vivian Weij

Pedagogisch coach SpeelOkee